Factor Influencing Farmers’ Decisions in Marketing Rice Harvests in Megang Sakti II, Musi Rawas Regency, South Sumatera
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Petani dalam Memasarkan Hasil Panen Padi di Megang Sakti II Kabupaten Musi Rawas Sumatera Selatan
DOI:
https://doi.org/10.5713/.v4i1.75Keywords:
Keywords: factor, marketing mechanism, and rice harvestAbstract
Indonesia is known as an agricultural country that prioritizes the agrarian sector with the majority of the Indonesian population working as farmers. Musi Rawas Regency is a producer of food commodities and has a large contribution to the agricultural sector in South Sumatra. This research aims to analyze the mechanism of selling rice harvests, to compare the sales and consumption of rice harvests, and to analyze the factors influencing farmers' decisions to sell rice harvests in Musi Rawas Regency, South Sumatra. The study was conducted in Megang Sakti II Village with rice farmer respondents who met specified criteria, using interview and questionnaire methods, and sample selection through purposive sampling technique. The results indicate that the mechanism for selling rice harvests is in the form of dried milled rice, with a milling payment system deducting 10% from the total rice, and the entire sales are marketed to middlemen. The average sale of rice harvests is 77.48%, with a consumption percentage of 22.52%. The independent variables that significantly influence farmers' decisions to market rice harvests in Megang Sakti II Village are production result with a value of 0,040 and household income with a value of 0,025.
Keywords: factor, marketing mechanism, and rice harvest
References
Badan Pusat Statistik Kabupaten Musi Rawas. 2023. Kabupaten Musi Rawas dalam Angka. Musi Rawas: Badan Pusat Statistik
Badan Pusat Statistik Kabupaten Musi Rawas. 2023. Kecamatan Megang Sakti dalam Angka. Musi Rawas: Badan Pusat Statistik
D. Trinovie Rawung. 2020. Bahan Ajar Diklat Statistisi Ahli Bps Angkatan Xxi. Jakarta: Widyaiswara Muda
D., W., Purba et al. 2020. Pengantar Ilmu Pertanian. Medan: Yayasan Kita Menulis
E., Anggraini. 2020. Faktor Penentu Pendapatan Wanita Buruh Tani Padi Sawah dan Kontribusinya Terhadap Pendapatan keluarga (Studi Kasus: Di Desa Wonosari Kecamatan Megang Sakti Kabupaten Musi Rawas). Jurnal Agrisep. 19 (1): 109-126
Hermanto Hutabarat. 2013. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Petani Dalam Penjualan Padi Ke Tengkulak Di Kecamatan Jatilawang Kabupaten Banyumas. Jurnal Agritech. 15 (2): 87-104
Ilham. A. S. 2023. Pemodelan Regresi Logistik Biner Terhadap Penerimaan Pegawai Di Pt Xyz Jakarta. Jurnal Matematika Sains. 1 (1): 1 -11
Karimudin. 2020. Pola Saluran Pemasaran Beras di Kecamatan Tanjung Lago, Kabupaten Banyuasin. Jurnal Ilmiah Manajemen. 17 (2): 239-264
N., Prasetyo et al. 2021. Peningkatan Produksi Padi di Kabupaten Malang Melalui Program Upsus Pajale Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Agrikultura. 32 (3): 199 – 206
Nuraini, Candra., W., Adi Saputro., dan Octaviana Helbawanti. 2021. Pengantar Ilmu Pertanian. Surakarta: Lembaga Mutiara Hidup Indonesia
O., Wijaya, dan G., Sekar. 2022. Pola Pemasaran Beras di Kabupaten Grobogan. Jurnal Agribisnis Indonesia (Journal of Indonesian Agribusiness). 10 (2): 325-334
Pingit. S. W., et al. 2021. Metode Statistika untuk Ilmu Sosial. Surabaya: ITS Press Surabaya.
Putra., R et al. 2016. Hubungan Peran Kelompok Tani Dengan Kapasitas Petani Penangkar Benih Padi Sawah (Oriza Sativa L) Di Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Komunikasi Pembangunan. 14 (2): 112 – 128.
R., W., Asmarantaka et al. 2017. Konsep Pemasaran Agribisnis: Pendekatan Ekonomi dan Manajemen. Jurnal Agribisnis Indonesia. 5 (2): 151-172.
Roflin et al. 2023. Regresi Logistik Biner dan Multinominal. Jawa Tengah: NEM
Saragih et al. 2017. Rantai Pasok Produk Beras di Kecamatan Cibeber, Kabupaten Cianjur. Jurnal Manajemen dan Agribisnis. 14 (3): 218-229.
Soetriono, dan Anik Suwandari. 2017. Pengantar Ilmu Pertanian Agraris Agribisnis Industri. Malang: Intimedia.
Suhartatik, Eneng. 2022. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Petani Menjual Hasil Panen dalam Bentuk Gabah kepada Tengkulak di Desa Mekarsari Kecamatan Muara Telang. (Skripsi, Fakultas Pertanian, Universitas Muhammadiyah: Palembang).
Tajidan dan D., P., Sudjatmiko. 2022. Pemasaran Pertanian dan Nilai Rantai Agribisnis. Nusa Tenggara Barat: Mataram University Press.
Y., Kai. 2016. Analisis Distribusi Dan Margin Pemasaran Usahatani Kacang Tanah Di Kecamatan Pulubala Kabupaten Gorontalo. Jurnal Ilmiah Agribisnis. 1 (1): 70-78.